De houten Japanse bruggen

De vele waterlopen en de bruggen maken een deel uit van de charme en allure van het Máximapark. De brug over de Lelievijver en de Jeremiebrug springen misschien het meest in het oog, maar de inmiddels veertien robuuste Japanse houten bruggen mogen er ook zijn. En er zitten er nog meer in de planning.

Voor Adriaan Geuze, de ontwerper van het Máximapark, zijn bruggen een belangrijk onderdeel van zijn ontwerpen. Voor de houten bruggen in het Máximapark was hij geïnspireerd door de zeventiende-eeuwse Nijubashi-brug. Een replica hiervan staat in het Tokyo Museum. Die brug is door de beroemde Japanse prentkunstenaar en schilder Hiroshige afgebeeld en later ook door Van Gogh geschilderd.

 

De Parkbrug

De bruggen zijn van tropisch hardhout, met de exotische naam ‘Angelim Vermelho’, door de Stichting Bouwloods Utrecht – ‘ambachtelijke houtbewerking door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’ heeft de houten bruggen gebouwd, in diverse varianten. Inmiddels liggen er 14 houten bruggen in het park. De langste ligt over de Vikingrijn bij restaurant Anafora richting het evenemententerrein, en heeft een overspanning van maar liefst vijftig meter.

Het plaatsen van de bruggen wordt uitgevoerd door aannemersbedrijf Van Wijk Nieuwegein die de fundering en het betonwerk verzorgt en de bruggen met grote precisie op hun plek zet. Recentelijk, in januari 2021, plaatsten zij nog twee van deze houten bruggen in het noordelijke deel van het Máximapark, de Buitenhof, De padenstructuur loopt daar over de waterloop heen (“De Enghwetering”). Met het toevoegen van deze twee Japanse bruggen krijgt de waterloop een betere doorstroming en kan eventueel ook op het water gerecreëerd worden. ‘Het plaatsen van de bruggen werd uitgevoerd als een militaire operatie. De eerste brug werd om zeven uur in de koude morgen op een dieplader getild om vanaf het buitenterrein van de Bouwloods, de tocht naar de locatie aan te vangen. Mede onder toezicht van enkele parkvrijwilligers werden de bruggen over de wetering gelegd op de brughoofden die de last moeten dragen.’

Het zijn nog niet de laatste bruggen in het Máximaparkpark. In de Binnenhof komen op een paar plekken nog bruggen, zoals bij de twee toegangen van de Japanse tuin, over de Vikingrijn, ter hoogte van de Huis te Vleutenbaan. Daarnaast staan ook over twee watergangen bij de Lelievijver nog bruggen in de planning.

Tekst: Lucie Th. Vermij
 

Japanse brug bij Anafora